2010-03-09

Jakten på leoparden

Jag har nu börjat titta närmare på de ca 1500 bilderna från resan. Mest nyfiken är jag på leopardbilderna.

Efter en dag i Serengeti har vi sett i stort sett allt som finns att se i djurväg. Nästa förmiddag koncentrerar sig guiden på att hitta en leopard. Det gäller att hitta en här i Serengeti eftersom den inte finns i Ngorongoro. Efter att ha åkt runt och tittat i en massa "leopardträd" kommer vi fram till ett par andra Landcruiser vars passagerare tittar intensivt upp i ett träd. De påstår att det finns en leopard någonstans högt upp i lövverket. Vi lyckas inte se leoparden varken med kikare eller kamera. Jag tar några bilder mot den mörkaste delen av lövverket och nu när jag tittar på bilderna på datorn ser jag faktiskt leoparden där.

Var är leoparden?:

Svansen som hänger lodrätt ner syns tydligt här:

Från en annan vinkel ser man leopardfläckarna tydligt:

Vi lämnar den här osäkra observationen och jagar vidare. Ca 20 minuter senare får vi ordentligt napp. Den här leoparden ligger bekvämt uppkrupen i en trädklyka cirka 80 meter från "vägen" och låter sig beskådas med upphöjt lugn. Fullträff!:



1 kommentar:

  1. Snyggt!

    Bra skärpa och fina färger! 7D och 100-400 fungerar bra ihop. Tycker själv att det är en stor skillnad med 7D bakom jämfört med 40D.

    /Leif

    SvaraRadera